David a Abšalóm
-
Abšalóm byl třetím synem krále Davida. Místo aby napodoboval otcovy přednosti, Abšalóm následoval pýchu a chamtivost a pokusil se zmocnit otcova trůnu.
-
Abšalómův příběh se nachází ve 2. Samuelově 3:3 a v kapitolách 13-19.
-
Abšalóm se narodil v Hebronu, během Davidovy vlády v Judsku.
-
Matka: Maaka
-
Synové a dcera Davida: 1.Paralipomenon 3: 1Toto jsou synové Davidovi, kteří se mu narodili v Chebrónu: Prvorozený Amnón s Achínoamou Jizreelskou, druhý Daniel s Abígajilou Karmelskou, 2třetí Abšalóm, syn Maaky, dcery gešúrského krále Talmaje, čtvrtý Adónijáš, syn Chagíty, 3pátý Šefatjáš s Abítalou, šestý Jitreám s jeho ženou Eglou. 4Těchto šest se mu narodilo v Chebrónu. Kraloval tam sedm let a šest měsíců. V Jeruzalémě kraloval třicet tři let. 5A tito se mu narodili v Jeruzalémě: Šimea, Šóbab, Nátan, Šalomoun — čtyři s Batšebou, dcerou Amíelovou, 6Jibchár, Elíšama, Elífelet, 7Nógah, Nefeg, Jafía, 8Elíšama, Eljáda a Elífelet — těchto devět. 9Tito všichni jsou synové Davidovi kromě synů konkubín. Támar byla jejich sestra.
Úvod:
Možná prožíváš těžkou dobu. I já mám těžké dny, oplakávám totiž syna. Bůh je však milosrdný a některé věci poodhalí, zjeví nám, proč se nám dějí zlé věci. Bůh totiž mnohdy skrze ty zkoušky usvědčuje člověka. Je to veliká láska a milost, když Bůh v našich životech jedná tak, aby nás tím vším přivedl k pokání. Třeba sis kladl(a) otázku, kdopak vlastní tyto stránky. Hříšník. Ano jsem veliký hříšník, co potřebuje velikou milost od Boha. Díky právě tomu, co se všechno stalo Davidovi, mohu vidět pozadí i svého hříchu a jeho následky. Snad i tobě Bůh otevře oči skrze příběh Abšalóma.
David byl vyvolený Bohem. David hledal stále Boha, a přesto hřešil, a to dost závažným způsobem. Následky se dostavily. Měl syny i dceru a o některých jeho dětech je v Bibli psáno, že padli a ztráta každého z nich byla důsledkem hříchu jejich otce Davida.
První rodinnou katastrofou je úmrtí Davidova novorozeného syna: 2. Samuelova 12: 14Ovšem protože jsi touto věcí tolik znevážil Hospodina, syn, který se ti narodí, jistě zemře. 15Pak Nátan odešel domů. Hospodin postihl dítě, které porodila Urijášova žena Davidovi, takže těžce onemocnělo. 16David hledal Boha kvůli tomu chlapci. Postil se, šel, ulehl a spal na zemi. 17Starší jeho domu k němu přistoupili, aby ho zvedli ze země, ale nechtěl, ani s nimi nepojedl pokrm. 18Sedmého dne se stalo, že dítě zemřelo. V knize 2. Samuelova 11 je popsán hřích Davida, který přinesl tyto strašlivé následky, Boží soud: 2. Samuelova 11: 1stalo se na přelomu roku, v době, kdy králové táhnou do boje, že David poslal Jóaba a s ním své otroky i celý Izrael, aby ničili syny Amónovy a oblehli Rabu. Ale David zůstal v Jeruzalémě. 2Navečer se stalo, že David vstal z postele a procházel se na střeše královského paláce. Ze střechy uviděl ženu, jak se umývá. Byla to žena velmi hezkého vzhledu. 3David poslal posla poptat se na tu ženu. Posel řekl: To je přece Bat-šeba, dcera Elíamova, žena Chetejce Urijáše. 4David poslal posly a nechal ji přivést. Když k němu přišla, spal s ní; právě se očistila od své nečistoty. Pak se vrátila domů. 5Ta žena otěhotněla a dala Davidovi oznámit: Jsem těhotná. 6David vzkázal Jóabovi: Pošli mi Chetejce Urijáše. Nato Jóab poslal Urijáše k Davidovi. 7Když k němu Urijáš přišel, David se zeptal, jak se daří Jóabovi, jak se daří lidu a jak se daří v boji. 8David Urijášovi řekl: Jdi domů a umyj si nohy. Když Urijáš odešel z královského paláce, šel za ním královský dar. 9Urijáš si však lehl u vchodu do královského paláce se všemi otroky svého pána a nešel domů. 10Davidovi oznámili: Urijáš nešel domů. David se Urijáše zeptal: Což jsi nepřišel z cesty? Proč jsi nešel domů? 11Urijáš Davidovi odpověděl: Truhla, Izraelci i Judejci zůstávají ve stanech a můj pán Jóab i otroci mého pána táboří na poli. A já bych měl jít domů, jíst a pít a spát se svou ženou? Jakože jsi živ ty a jakože je živa tvá duše, něco takového neučiním. 12David řekl Urijášovi: Zůstaň tady ještě dnes a zítra tě propustím. Urijáš tedy zůstal v Jeruzalémě v ten den i druhý den. 13David ho pozval, jedl s ním a pil, až ho opil. Večer odešel, aby si lehl na své lože s otroky svého pána, ale domů nešel. 14I stalo se ráno, že napsal David Jóabovi dopis a poslal ho po Urijášovi. 15Do dopisu napsal toto: Dejte Urijáše do přední linie nejprudšího boje a pak od něj ustupte, aby byl zabit a zemřel. 16I stalo se, že když Jóab obléhal město, dal Urijáše na místo, o kterém věděl, že jsou tam bojovníci. 17Muži toho města vyrazili a bojovali s Jóabem a padli někteří z lidu, z Davidových otroků. Zemřel také Chetejec Urijáš. 18Jóab vzkázal oznámit Davidovi celou zprávu o bitvě. 19Přikázal poslovi: Až dopovíš králi celou zprávu o bitvě, 20pokud vzplane králův hněv a řekne ti: Proč jste se přiblížili k městu, abyste bojovali? Což nevíte, že budou střílet z hradeb? 21Kdo zabil Abímeleka, syna Jerúbešetova? Což to nebyla žena, která na něj svrhla mlýnský kámen z hradby, takže zemřel v Tebesu? Proč jste se přiblížili k hradbám? Tehdy řekneš: Zemřel také tvůj otrok Chetejec Urijáš. 22Posel tedy šel, až přišel a oznámil Davidovi všechno, co mu Jóab vzkázal. 23Posel řekl Davidovi: Ti muži nad námi vítězili a vytáhli proti nám do pole. Zahnali jsme je však až ke vstupu do brány. 24Střelci ovšem stříleli na tvé otroky z hradeb a někteří z královských otroků zemřeli. Zemřel také tvůj otrok Chetejec Urijáš. 25David řekl poslovi: Řekni Jóabovi toto: Nebuď kvůli tomu skleslý. Vždyť meč požírá hned toho, hned onoho. Zesil svůj boj proti městu a zboř ho. Takto ho posilni. 26Když Urijášova žena uslyšela, že její muž Urijáš je mrtev, oplakávala svého manžela. 27Když pominuly smuteční obřady, David pro ni poslal a vzal ji do svého domu. Stala se jeho ženou a porodila mu syna. To, co David spáchal, však bylo v Hospodinových očích zlé.
Přichází další Davidovo selhání: Jeho prvorozený syn Amnon, učinil zlou věc: zamiloval se do své z otcovy strany sestry Támar a nalákal ji, pod záminkou, aby mu připravila placky, když předstíral nemoc, k sobě do pokoje, kde ji znásilnil. David na to sice reagoval hněvem, ale to bylo všechno, co udělal. Žádné důsledky z toho nevyvodil. Dva roky jeho další syn Abšalóm mlčel a ukrýval Támar ve svém domě. Očekával, že jeho otec David potrestá Amnona za jeho čin. Když David nic neudělal, Abšalómův hněv přerostl v pomstychtivé spiknutí. Po dvou letech bratr Támary Abšalóm se svou družinou Amnona zabil, když ho předtím opil na hostině pořádané jen za tímto účelem. Ze strachu před králem Davidem pak Abšalóm prchá ke králi Gešuru Talmajovi severovýchodně od Galilejského jezera. Prvorozený syn je mrtev a další (třetí) syn je vrahem a je pryč.
Tímto vším se roztáčí kolo velikých neštěstí.
Syn Davidův, Abšalóm byl veden jako nejhezčí muž v celé Izraeli: 2. Samuelova 14: 25Nikdo v celém Izraeli nebyl tak velmi opěvován pro svou krásu jako Abšalóm. Od paty až k hlavě na něm nebylo vady. 26Když si nechával ostříhat hlavu — bylo to vždy na konci roku, kdy se nechával ostříhat, protože ho vlasy tížily, takže se nechal ostříhat — vlasy z jeho hlavy vážily dvě stě šekelů královské váhy. Zdálo se, že ho všichni milují.
Příběhem Abšalóma se ale naplňuje proroctví Nátana, že v Davidově domě bude vládnout meč a že tam budou problémy.
„Nahradí čtyřnásobně.", tak zněl Davidův bezděčný ortel nad sebou samým 2.Samuelova12: 6 A tu ovečku nahradí čtyřnásobně za to, že toto spáchal, a protože neměl soucit., když naslouchal podobenství proroka Nátana. Čtyři z jeho synů padli a ztráta každého z nich byla důsledkem otcova hříchu. David byl velmi dobrý král, ale v rodinných vztazích mu to moc nešlo – nejednal, jak by měl (např. nepotrestal Amnona jen proto, že to byl jeho prvorozený syn, stranil mu). Abšalóm se tedy sám mstí za znásilnění své sestry.
Po třech letech se David přestal na Abšalóma hněvat a přál si jej mít zase u sebe: 2. Samuelova 13: 37Abšalóm utekl a šel k Talmajovi, synu Amíhudovu, gešúrskému králi. David po všechny dny truchlil nad svým synem. 38Abšalóm utekl a šel do Gešúru. Zůstal tam tři roky. 39Pak král David zatoužil jít za Abšalómem, neboť došel útěchy nad Amnónovou smrtí. Nakonec mu David dovolil vrátit se do Jeruzaléma. Abšalóm však svého otce Davida nemá v úctě, i když ho David přijal zpět, snaží se ho zbavit trůnu, Abšalóm začal krále Davida postupně zrazovat, nárokoval si jeho autoritu a mluvil proti němu k lidu. – nectí svého otce, což byl Boží zákon. David ani proti tomuto nijak nezakročí. David je k tomu vlažný, nechává to tak, Abšalóm je naopak drzý, Pod záminkou dodržení slibu se Abšalóm vydal do Hebronu a začal shromažďovat armádu. Poslal posly po celé zemi a vyhlásil svůj královský majestát.
Když se král David dozvěděl o povstání, tak se svými věrnými uprchli z Jeruzaléma. Mezitím si Abšalóm nechal poradit od svých rádců, jak nejlépe porazit svého otce. Před bitvou nařídil David svým vojákům, aby neubližovali Abšalómovi. Obě armády se střetly u Efraima ve velkém dubovém lese. Toho dne padlo dvacet tisíc mužů a Davidova armáda zvítězila. Žel Abšalóm umírá: jeho bujaré vlasy se zapletly do větví a Abšalóm bezmocný visí ve vzduchu. Joáb, jeden z Davidových vojevůdců bere tři oštěpy a vráží je Abšalómovi do srdce. Potom deset Joábových zbrojnošů obkličuje umírajícího Abšalóma a zabijí ho. K překvapení jeho předáků měl David zlomené srdce kvůli smrti svého syna, muže, který se ho pokusil zabít a ukrást mu trůn. Abšalóma David velmi miloval.
Jak smutné, jak tragické!
Davidův smutek ukázal hloubku otcovy bolesti nad ztrátou syna i lítost nad svými osobními selháními, která vedla k mnoha tragédiím.
Vyvstávají ale zde mnohé otázky. Byl Amnón zabit Abšalómem, protože ho sám David nepotrestal? Bible nám přímo na tyto otázky neodpovídá, ale když byl už David starý, situace se opakuje s jeho synem Adoniášem, který se vzbouřil stejným způsobem jako Abšalóm. Šalomoun nechal Adoniáše zabít a popravit další zrádce, aby zajistil svou vlastní vládu.
➔ Jméno Abšalóm znamená „otec pokoje“, ale tento otec nenaplnil své jméno. Měl jednu dceru a tři syny, z nichž všichni zemřeli v raném věku (2. Samuelova 14:27; 2. Samuelova 18:18).
➔ Abšalóm vzbuzoval obdiv a snadno k sobě přitahoval další lidi. Měl určité vůdčí vlastnosti, ale bral spravedlnost do svých rukou, například zavražděním svého nevlastního bratra Amnona.
➔ Naslouchal nemoudrým radám a vzbouřil se proti vlastnímu otci a pokusil se ukrást Davidovo království.
➔ Místo toho, aby napodoboval dobré vlastnosti svého otce Davida, napodoboval ty špatné.
➔ Dovolil, aby nad ním vládlo sobectví, místo Božího zákona. Když se pokusil vzepřít Božímu plánu a sesadit právoplatného krále, přišla na něj zkáza.
Bylo to výchovou?
I my děláme mnoho špatných rozhodnutí, špatně vychováváme své děti, neřešíme věci, jak bychom měli a pak se nám dějí zlé věci. Zlé věci jsou důsledkem našeho hříchu.
Pojďme se zpětně zamyslet nad událostmi, které nakonec vedli k tragédii.
Abšalóm působil na své okolí a jistě i na otce Davida svým vzezřením, neboť v Izraeli nebyl nikdo tak vyhlášený jako on. David tím, že mu dovolil se vrátit do Jeruzaléma, zapříčinil to, že sympatie lidu se naklonily na Abšalómovu stranu. Král zve syna, ač vraha, zpět do lidu, který patří Svatému Bohu a má poslouchat Zákon, který jasně říká, jak naložit s vrahem, že nikdo nemá hledět na osobu, ale že má být vrah spravedlivě souzen a potrestán.
David se stává slabým a váhavým králem. Vždyť dříve byl odvážným a pevným. Svým ústupkem dává synovi i lidu Izraelskému najevo, že když hřeší, tak se vlastně nic neděje, žádné následky nejsou. Syn Abšalóm zneužívá této Davidovi slabosti ve svůj prospěch, pokračuje ve svých intrikách a horlivě pracuje na své popularitě. Využívá každé příležitosti, a když sedává v městské bráně, strhává na svou stranu lid, který hledá spravedlnost. Abšalóm jim jakoby naslouchá a vyjadřuje jim účast a úlisně se jim snaží zalíbit falešnými polibky. Jak podobné Jidáši Iškariotskému!
2. Samuelova 15: 2Abšalóm časně vstával a postavil se u cesty do brány. I stávalo se, že na každého, kdo měl spor a šel za králem k soudu, Abšalóm volal: Z jakého jsi města? On odpovídal: Tvůj otrok je z jednoho z izraelských kmenů. 3Abšalóm mu pak řekl: Podívej se, tvá záležitost je dobrá a správná, ale král nepověřil nikoho, kdo by tě vyslechl. 4Abšalóm řekl: Kdybych já byl ustanoven soudcem v zemi, každý, kdo by měl spor či právní záležitost, by mohl přijít ke mně a zjednal bych mu spravedlnost. 5A stávalo se, že když se někdo přiblížil, aby se mu klaněl, vztáhl ruku, uchopil ho a políbil. 6Abšalóm takto jednal vůči všem Izraelcům, kteří přicházeli za králem k soudu. Tak Abšalóm oklamal Izraelce.
Abšalóm takto manipuloval lid 40 let! Čtyřicet let si David ničeho nevšiml?!
40 let je připravována vzpoura, podněcována Abšalómem, který byl považován za dědice království a lidé toužili po tom, aby už nastoupil na trůn. David nemá nejmenší tušení, naopak si myslí, že Abšalóm sleduje čest království. Zrádce se odívá pláštěm zbožnosti a oddanosti, aby zakryl své zrádné úmysly. 2. Samuelova 15: 7Po čtyřiceti letech se stalo, že Abšalóm řekl králi: Dovol, ať jdu do Chebrónu splnit slib, který jsem učinil Hospodinu. 8Tvůj otrok učinil totiž slib, když jsem bydlel v Gešúru v Aramu: Jestliže mě Hospodin přivede zpět do Jeruzaléma, budu sloužit Hospodinu. 9Král mu řekl: Jdi v pokoji. Vstal tedy a šel do Chebrónu.
David, otec, je potěšen, je povzbuzen synovou zbožností a propouští ho s požehnáním. Abšalóm nezrazuje jenom svého otce, lid, ale i Hospodina, který ustanovil králem Davida. Abšalóm se staví nejen proti otci, ale i proti pomazanému. Abšalóm jde ale ještě dál. Povolává Achítofela, který je vážený u Izraelského lidu pro svou moudrost a díky jeho podpoře získává další lid. 2. Samuelova 15: 12Zatímco obětoval oběti, poslal Abšalóm pro Achítofela Gíloského, Davidova rádce, aby přišel ze svého města Gíla. Spiknutí sílilo a lidu s Abšalómem stále přibývalo.
David se konečně dozvídá pravdu a prchá z Jeruzaléma, aby město uchránil před krveprolitím. David v pokoře a v zármutku prošel branou Jeruzaléma. Jeho věrný lid ho následoval. Následovali ho i pohané, kteří takto dokázali svou věrnost Hospodinu a králi Davidovi. Byl to lid Keretejců, Peletejů i Gaťanů, 600 mužů. Přešli Kidrónský úval a ubírali se dál do pouště. S nimi ale putuje i truhla Boží smlouvy, ale David v bázni před Bohem posílá truhlu zpátky do Jeruzaléma a vkládá všechno do rukou Hospodina. 2. Samuelova 15: 25Král řekl Sádokovi: Dones Boží truhlu zpět do města. Jestliže naleznu milost v Hospodinových očích, přivede mě zpět a ukáže mi ji i svůj příbytek. 26Jestliže však řekne: Nemám v tobě zalíbení, zde jsem, ať se mnou učiní, co je mu libo.
David se zachovává naprosto správně, neboť má na mysli především Boží slávu a dobro svého lidu a Jeruzalém považuje za domov Boží truhly, za místo odpočinku a uvědomuje si, že ani levité, ani on, ani nikdo jiný nemá právo symbol Boží přítomnosti z Jeruzaléma odnést.
Žalm 132
13 Hospodin totiž vyvolil Sijón, zatoužil mít jej za sídlo.
14 Toto je místo mého odpočinku až navěky,
tady budu sídlit, neboť po něm toužím.
David volá k Bohu: 2. Samuelova 15: 31Davidovi bylo oznámeno, že Achítofel je mezi spiklenci s Abšalómem. Nato David řekl: Změň, prosím, Achítofelovu radu v bláznovství, Hospodine. a činí pokání, přiznává se k tomu, že za své těžkosti může jeho hřích. Hospodin Davida neopustil. Když na Davida dopadly následky jeho hříchu, projevuje se jako člověk pokorný, nesobecký, velkorysý a poddajný. Takto se opravdu chová pravý král.
Na Davidovi vidíme Boží milosrdné jednání s hříšníkem. Ač na Davida nechává dopadnout soud, tak ho obklopuje Boží milost, David prochází kázní, která ho nezničí, naopak pročišťuje.
List Jakubův 1
2 Pokládejte za velikou radost, moji bratři, když upadnete do rozličných pokušení. 3 Víte, že zkoušení vaší víry působí vytrvalost. 4 A vytrvalost ať má dokonalý výsledek, abyste byli dokonalí a úplní a aby vám v ničem nic nescházelo.
Abšalóm se chová ale úplně opačně než jeho otec David a také jeho konec je strašný.
Abšalóm obsazuje Jeruzalém. Starý přítel a rádce krále Davida, Chúšaj, je mezi prvními, kdo vítá nového vládce Abšalóma. Abšalóm cítí vítězství. Má veliké vojsko, ale sestávající z mužů, kteří nejsou vycvičeni v boji. David narozdíl od Abšalóma je obklopen zkušenými bojovníky, jimž velí schopní a zkušení vojevůdci. Abšalóm si ustanovuje jako rádce Achítofela, který chce krále Davida sesadit z trůnu. Avšak rádce Achítofel ví, že velká část národa je stále věrná Davidovi. Kdyby se vzpoura nezdařila, Abšalóm by se smířil se svým otcem, Achítofel jako jeho vrchní poradce by byl prvním, kdo by byl obviněn a stihl by ho nejtěžší trest. A tak zle radí Abšalómovi, aby nikdy nedošlo k usmíření mezi otcem a synem. Nabádal Abšalóma, aby ke svému hříchu vzpoury přidal hřích krvesmilství. Před zraky celého Izraele si bere konkubíny svého otce. Toto veřejné smilstvo bylo prorocky vyhlášeno dříve jako trest Boží za Davidův hřích s Batšebou. dcerou Elíamovou, ženou Chetejce Urijáše. 2. Samuelova12: 9Proč jsi pohrdl Hospodinovým slovem a spáchal jsi zlo v jeho očích? Chetejce Urijáše jsi zabil mečem a jeho manželku sis vzal za ženu; zabil jsi ho mečem synů Amónových. 10Nyní se meč navždy neodvrátí od tvého domu za to, že jsi mnou pohrdl a vzal sis manželku Chetejce Urijáše, aby byla tvou ženou. 11Toto praví Hospodin: Hle, já dám povstat proti tobě zlu z tvého domu. Před tvýma očima vezmu tvé ženy a dám je tvému bližnímu. Bude s tvými ženami spát za denního světla. 12Ty jsi to sice spáchal tajně, já však to učiním před celým Izraelem a za denního světla.
Tímto smilstvem vyhlašuje, že je následníkem trůnu.
Achítofel radí Abšalómovi, aby vyrazil pronásledovat Davida s velikou armádou: 2.Samuelova 17: 1Achítofel dále Abšalómovi řekl: Dovol, abych vybral dvanáct tisíc mužů; povstanu a budu této noci pronásledovat Davida. 2Přiženu se na něj, dokud je unavený a má malátné ruce. Vyděsím ho, takže všechen lid, který je s ním, uteče, a zabiju samotného krále. 3A všechen lid přivedu zpět k tobě. Ten, kterého usiluješ zabít, je jako návrat všech mužů. Všechen lid bude mít pokoj. 4Abšalómovi i všem izraelským starším se to líbilo. Abšalóm si ale nakonec nechává poradit od jiného rádce, Chúšaje Arkijského a tak se dopouští veliké chyby, která je však Božím plánem. Tak Hospodin přikázal zmařit dobrou Achítofelovu radu, aby Hospodin přivedl na Abšalóma zlo. Hospodin chrání Davida. Chúšaj totiž patří k věrným Davida a krále varuje. 2.Samuelova 17: 15Chúšaj řekl kněžím Sádokovi a Ebjátarovi: Tak a tak radil Abšalómovi a izraelským starším Achítofel, tak a tak jsem radil já. 16Teď rychle vzkažte a oznamte Davidovi: Nezůstávej přes noc v pustých stepích, ale určitě jdi dál. Jinak bude pohlcen král i všechen lid, který je s ním.
Achítofel zjišťuje, že mu jeho plán nevyšel a spáchá sebevraždu. 2Samuelova 17: 23Když Achítofel viděl, že jeho rada nebyla vykonána, osedlal osla, vstal a šel domů do svého města. Dal příkazy ohledně svého domu a oběsil se. Zemřel a byl pohřben do hrobu svého otce.
Co se tam vlastně odehrálo, proč Abšalóm poslouchá radu Chúšaje a ne Achítofela? Chúšaj totiž znal Abšalómovu povahu ješity a sobce, a tak mu radí, aby shromáždil celý Izrael. Věděl, že Abšalóm bude chtít něco velkolepého, aby si tak získal celý Izrael a Chúšaj získává dostatek času krále Davida varovat.
David překračuje Jordán a spoléhá se na Hospodina.
Jak smutné, že otec musí utíkat před svým vlastním synem. I v takto těžké situaci volá k Bohu. Žalm 3: 1Žalm Davidův, když utíkal před svým synem Abšalómem. 2Hospodine, jak mnoho je mých protivníků! Mnozí povstávají proti mně. 3Mnozí o mé duši říkají: Není pro něj záchrany v Bohu. Sela. 4Ty, Hospodine, jsi štítem vůkol mě. Má Slávo, pozvedáš mi hlavu. 5Můj hlas zní k Hospodinu, volám a on mi ze své svaté hory odpovídá. Sela. 6Ulehl jsem a usnul. A probudím se, neboť Hospodin mě podepírá. 7Nebojím se desetitisíců lidu, které se kladou kolem mě. 8Povstaň, Hospodine! Zachraň mě, můj Bože! Rozbiješ čelisti všem mým nepřátelům, ničemům vyrazíš zuby. 9Spása náleží Hospodinu. Na tvém lidu je požehnání! Sela.
Abšalóm je tak plný nenávisti, že se rychle vydává pronásledovat svého otce se svým velkým, ale neukázněným, špatně připraveným vojskem. Je úplně zaslepen svou nenávistí a touhou vládnout jen on sám.
David však má zkušené bojovníky a věrné vůdce: Jóaba, Abíšaje a Itaje, a tak vojsko rozděluje na tři tábory pod vedením těchto zkušených velitelů. Davidovo vojsko bylo proti Abšalómovu vojsku nepatrné, ale na Davidově straně stojí ten největší bojovník, sám Hospodin.
Žalm 24: 1Davidův žalm. Hospodinu patří země a vše, co je na ní, celý svět a všichni jeho obyvatelé. 2Vždyť on ji založil na vodách, upevnil ji na vodních proudech. 3Kdo vystoupí na Hospodinovu horu? Kdo stane na jeho svatém místě? 4Ten, kdo má nevinné ruce a čisté srdce, kdo nepozvedá svou duši ke klamu a nepřísahá falešně. 5Ten vezme od Hospodina požehnání, přijme spravedlnost od Boha, své spásy. 6Takové je pokolení těch, kdo hledají Boha. Jákob — to jsou ti, kteří vyhledávají tvou tvář. Sela. 7Brány, pozdvihněte své hlavy. Věčné vchody, zvedněte se! Vchází Král slávy! 8Kdo to je, ten Král slávy? Hospodin, silný a udatný, Hospodin, udatný válečník. 9Brány, pozdvihněte své hlavy. Věčné vchody, pozdvihněte se! Vchází Král slávy! 10Kdo to je, ten Král slávy? Hospodin zástupů — on je Král slávy! Sela.
David kvůli své lásce k synu Abšalómovi vydává rozkaz: 2.Samuelova 18: 5Král přikázal Jóabovi, Abíšajovi a Itajovi: Zacházejte kvůli mně s mládencem Abšalómem mírně. Všechen lid slyšel, co král přikázal všem velitelům ohledně Abšalóma.
Abšalóm je Davidovi milejší, než Izraelský lid. David je zaslepen láskou k synovi a nehledá Božích věcí.
Velice dobře znám tento hřích. Stalo se i mně, že smrt mého syna mne vykolejila z následování Panovníka Hospodina, žal pohltil mé srdce a oddálil mne od Pána Ježíše Krista. Mé srdce nebylo zcela u Pána. Hospodin je však věrný a nenechá nás zakusit více, než sneseme. 1.Korintským 10: 13Nezachvátilo vás jiné pokušení než lidské; věrný je však Bůh, který vás nenechá zkusit více, než snesete, ale se zkouškou dá i východisko, abyste ji mohli snést.
Já jako člověk rozumím a chápu, že možná tvá zkouška je velice těžká, ale Bůh je věrný. Hodně mi Pán pomohl čtením knihy Jób, kam mne poslal rok předtím, než mne navštívil s touto těžkou zkouškou. Stále mne do knihy Jób vracel a vracel. Nyní tímto moc děkuji Hospodinu za to, že mne do zkoušky neposlal, aniž by mne nepřipravil a že když došlo k mému pádu jako u Jóba, On mne podržel a znovu postavil. Bůh je opravdu dobrý.
Pojďme zpět k událostem kolem Davida a Abšalóma. Dějištěm bitvy se stává les poblíž Jordánu. 2. Samuelova 18: 6Lid vytáhl do pole proti Izraeli. V Efrajimském lese pak došlo k boji. 7Izraelský lid tam byl od Davidových otroků poražen. V onen den tam došlo k velké porážce, padlo jich dvacet tisíc. 8Boj se tam rozšířil po celém povrchu země a les onoho dne pohltil více lidu než požral meč.
Abšalóm také neujde trestu za to, že se obrátil proti vlastnímu otci, proti pomazanému králi Davidovi a také proti Hospodinu.
2. Samuelova 18: 9Abšalóm se potkal s Davidovými otroky. Abšalóm jel na mezku. Když vjel mezek pod spleť větví velkého terebintu, jeho hlava se zachytila v terebintu a on se ocitl mezi nebem a zemí. Mezek, který byl pod ním, jel dál. 10Uviděl to nějaký muž a oznámil to Jóabovi: Viděl jsem Abšalóma viset na terebintu. 11Jóab se zeptal muže, který mu to oznámil: Když jsi ho viděl, tak proč jsi ho tam nesrazil k zemi? Dal bych ti deset šekelů stříbra a jeden pás. 12Ten muž však Jóabovi odpověděl: I kdyby mi bylo odváženo na ruku tisíc šekelů stříbra, nevztáhl bych ruku na královského syna. Vždyť jsme slyšeli, jak král přikázal tobě, Abíšajovi a Itajovi: Zachovejte kvůli mně mládence Abšalóma. 13Kdybych ho podvedl, nic se před králem neskryje a ty bys stál stranou. 14Jóab řekl: Nebudu na tebe čekat. Vzal do ruky tři hole a vrazil je Abšalómovi do srdce, neboť byl uprostřed terebintu ještě živ. 15Deset služebníků, Jóabových zbrojnošů, ho obklopilo a bili Abšalóma, až ho usmrtili.
Jóab neměl žádné zábrany zabít Abšalóma, protože Abšalóm ho velice zradil. Vždyť byli přátelé a sám Joáb se dvakrát postaral o jeho usmíření s otcem Davidem. Tato důvěra byla zrazena. Abšalóm totiž díky Joábovi získal mnoho výhod, které zneužil k této vzpouře. Ani důstojný pohřeb Abšalóm neměl. 2. Samuelova 18: 17Vzali Abšalóma, hodili ho v lese do velké jámy a postavili na něj velmi velkou hromadu kamení. Všichni Izraelci utekli, každý ke svému stanu.
Ač Abšalóm byl nevděčným synem, který chtěl zabít svého otce, stál za smrtí tisíců lidí, David svého syna oplakává. 2. Samuelova 19: 1Král byl otřesen, vstoupil do horní místnosti nad bránou, plakal, a jak šel, říkal: Můj synu Abšalóme, můj synu, můj synu Abšalóme. Kdybych tak mohl zemřít namísto tebe, Abšalóme, můj synu, můj synu., místo toho, aby přivítal vítězné věrné vojsko.
Joáb je rozhořčen a oprávněně. Vždyť vybojovali velikou bitvu, při které hynuli i věrní Davidovi. Největší vzpoura byla potlačena a při bitvě zahynulo tisíce statečných mužů! 2. Samuelova 19: 6Jóab přišel domů ke králi a řekl: Zahanbil jsi dnes tvář všech svých otroků, kteří dnes zachránili život tvůj i život tvých synů a tvých dcer, život tvých žen a život tvých konkubín. 7Miluješ totiž ty, kdo tě nenávidí, a nenávidíš ty, kdo tě milují. Dnes jsi dokázal, že máš velitele a otroky za nic. Dnes vím, že kdyby byl Abšalóm živ a my všichni bychom byli dnes mrtvi, tak by ti to připadalo správné. 8Teď však vstaň, vyjdi a promluv k srdci svých otroků. Přísahám při Hospodinu, že nevyjdeš-li, nikdo s tebou přes noc nezůstane a bude to pro tebe větší zlo nežli všechno to zlo, které na tebe přišlo od tvého mládí až doteď.
V tuto chvíli je nanejvýš vhodné připomenout slova Ježíše Krista:
Matouš 10: 32„Ke každému, kdo se ke mně přizná před lidmi, se i já přiznám před svým Otcem, který je v nebesích. 33Kdo mě však před lidmi zapře, toho i já zapřu před svým Otcem, který je v nebesích.“ 34„Nemyslete si, že jsem přišel uvést na zem pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč. 35Neboť jsem přišel postavit člověka ‚proti jeho otci, dceru proti její matce a snachu proti její tchyni 36a nepřáteli člověka budou členové jeho domácnosti‘. 37Kdo má rád otce nebo matku víc než mne, není mne hoden; a kdo má rád syna nebo dceru víc než mne, není mne hoden. 38A kdo jde za mnou a nebere svůj kříž, není mne hoden. 39Kdo nalezne svou duši, ztratí ji; a kdo ztratí svou duši kvůli mně, nalezne ji.“ 40„Kdo přijímá vás, přijímá mne; a kdo přijímá mne, přijímá toho, který mne poslal. 41Kdo přijímá proroka proto, že je to prorok, obdrží odměnu proroka; a kdo přijímá spravedlivého proto, že je to spravedlivý, obdrží odměnu spravedlivého. 42A kdo by jednomu z těchto maličkých dal napít proto, že je učedník, i kdyby mu dal jen pohár studené vody, amen, pravím vám, jistě nepřijde o svou odměnu.“
Amen.